Wednesday, February 25, 2009

Nasihat & Pengajaran

Jangan percaye sape2 pon!” Itu yg seharusnye aku bisikkan ke dlm hati setiap kali aku bangun tido supaye aku tak lagi terkene. Yup! Itu kelemahan aku sebenarnye. Percayekan org,kesiankan org dan finally inilah jadinye. Tak sangke plak kan? Hm… Pe yg jadi, benar2 bwat aku rase truk yg amat dasyat! Aku seniri tak percaye bende gini ley jadi. Ape yg bwat aku lagi terkilan, seme ni da memecah belahkan satu relationship yg aku da anggap macam darah daging seniri. Haihla… seme tu slh aku jugak. M a a f :(
Kadang aku seniri sedar perkare itu tapi kadang aku rase tak logic utk seseorang yg aku da letakkan kepercayaan tu utk tikam aku dari belakang. Haihla…
“Bukan sekali ko terkene Fira, da banyak kali da!” – Kate hatiku
Dulu, kerane percayekan sahabat, aku jadi mangse dipersalahkan oleh kwn2. Pastu kerane percayekan seorang sahabat jugak, aku hilang arah. Pastu kerane seorang yg aku anggap sahabat, aku hilang manusie kegemaran aku. Hm.. Sekang? Ntahlah.
Hm… Tapi aku masih same. Mahu percayekan org dan mudah sgt rase kesian kat org. Hm… Maaf pade yg kecewe dgn aku. Maaf yg amat sgt. Ape yg jadi btol2 buat aku rase terkilan dgn diri seniri. Terus terang, aku cume hanye mahu menjawab pertanyaan org, tapi tak sangke mende ni bley jadi macam ni teruk tapi terime kasih jugak coz at least aku sedar kelemahan aku. Hargai sgt teguran tu. Aku tak rase dimarah, tapi aku rasekan itu satu teguran yg amat bermakne dan InsyaAllah terus tepat ke dalam hati dan perlu diingat sentiase.

Btol! Tak ke mane aku bley lari utk sorokkan rase segan aku berdepan dgn sesape skang, tapi aku perlu utk mintak maaf seniri kerane tu seme salah aku jugak. Berpunce dari aku jugak. Bukan salah sape2. Seme tu berpunce dari aku seniri. Haihla…
“Sedarkan diri Fira! Dari awal ko seharusnye kuat utk mengelak dari topengan manusiawi”
Sekang pandang depan, jgn toleh lagi. Semenye da terjadi pon. Yg lepas tu jadikan pengajaran. Thats all. Ape yg perlu dilaku sekang tampil perendahkan diri mohon maaf dan doa banyak2 supaye diampunkan oleh Tuhan dan dimaafkan oleh die. Mulai sekang, aku yg perlu utk berubah.;)
Kesempatan ni jugak nak mintak maaf kat mereke2 yg pernah terase ngan perlakuan aku. Maaf ikhlas dari hati.

2 comments:

Anonymous said...

ahh..kau taw pon.ko darik dulu memang suke macam tuh.pecayekan org.ko ni tak taw lar aku nak kategori ape.cepat sangat kasian kat org.ubah sket fira.percaye kat aku takpe.hahahahaha

Nurfyra said...

kat ko?
lg la aq kene elakkan!
hikhik ;)
aku pun tak tau r man.
cane nak nak berubah.
haihla... :-/