Monday, January 19, 2009

Lu pikir la seniri ;)

Assalammualaikum

Aku sedang berehat sekang ni. Kerane arini aku keje mlm [10mlm-8pg keesukan arinye]. Taklah berehat sgt, sedang sibuk menyiapkan manuskrip yg terbengkalai. Haih… mesti korang ckp aku ni tak siyes mengadap manuskrip tu kan? Haha :-D Sukati korangla nak cakap pe kerane aku sudah biase. Tapi terkadang aku terfikir jugak, knp kite mesti bercakap tentang org lain? Okay aku nak story skit la tentang ape yg baru berlaku di sekeliling aku skang. Baru semalam aku dengar cite ni.

1st skali nak tanye, slh ke untuk kite ade kwn rapat? Salah ke kalo kite rapat dgn seseorang yg berlainan jantina? Salah ke kalo rapat tu hanye atas satu tali persahabatan? Salah ke? Bende ni bukan berlaku atas diri aku tp pade seorang kwn. Die ade sorang kwn lelaki yg di awalnye sgt rapat tapi bukan rapat pe pon. Bercite tentang hal2 umum, ketawe dan senyum bersame tapi disalah erti oleh org sekeliling mereke. Pelikkan? Mereke berdue hanye mahu menambahkan bilangan sahabat, mengeratkan siratulrahim sesame manusie. Tapi kenape org sekeliling mahu tabur fitnah? Bercakap bukan2. Menuduh bende2 yg tak berasas. Dan yg paling dasyat lagi sekang tali persahabatan tu da jadi renggang. Ya, renggang. Renggang kerane mulut2 sundal, mulut2 longkang yg mungkin cemburu melihat kemesraan persahabatan itu atau mereke sebenarnye alah pade kemesraan org lain. Aku seniri tak faham. Kadangkala bende ni sgt mengganggu sesebuah mood. Bilemane hal macam ni terjadi, dgn tibe2 sebelah pihak menjadi tak selese dan perlahan2 sepikan diri. Pencilkan diri. Tidak memberi ape2 respon dan sebelah pihak lagi, tertanye2. Ape salah dan ape silapnye persahabatan menjadi renggang. Impak dari mulut sundal itu adelah kepade sebuah persahabatan. Sekang, tali persahabatan itu telah longgar ikatannye. Telah pudar warne cerienye. Telah tawar senyumannye. Semue kerane mulut sundal.

Dalam rasenye. Bilemane suasana dulu, mood dulu, senyum dulu tidak lagi ade. Persahabatan dan kemesraan dulu mule dirindu. Derai tawe, ukir senyum terbayang di mata. Hmm…

Aku penah rase seme ini. Aku penah tanggung rase itu. Penah. Dulu. Tapi nasib sahabat itu sedarkan aku. Die kate – “Shep, kalo nak hidup dgn fitnah org, ckp org, takutkan org, itu bukan kehidupan. Itu kematian! Pegi mampus org nak ckp ape, paling kuat pon dorang bercakap aje. Kalo kite iyekan ape yg dorang ckp, itu bermaksud, kite membenarkan org menakluk diri kite. Kite biarkan dorang fitnah kite. Kite buat tak tahu je, yg penting kite tahu hal sebenar dan Tuhan pon tahu”.

Haihla… ape yg korang mahukan sebenarnye? Ape tak cokop lg ke berkate tentang org sekeliling? Ape sudah sempurne sgt ke diri anda? Ni lah bahayenye mulut yg sgt byk idea utk meluah kate, lebih byk nista yg akan dikeluarnye. Hati2 bile berkate, takot nanti mkn diri seniri. Jgnlah suke mengate kerane anda tu, ape kurangnye.

Pape pon kpd mereke yg menjadi mangse, pesan aku same seperti pesan kwn aku dulu kalo nak hidup dgn fitnah org, ckp org, takutkan org, itu bukan kehidupan. Itu kematian! Pegi mampus org nak ckp ape, paling kuat pon dorang bercakap aje. Kalo kite iyekan ape yg dorang ckp, itu bermaksud, kite membenarkan org menakluk diri kite. Kite biarkan dorang fitnah kite. Kite buat tak tahu je, yg penting kite tahu hal sebenar dan Tuhan pon tahu. Biar pe org kate, at least kite dapat kumpul pahale. ;)

Kepade mereke yg hobinye mengumpat, cite2nye Pengumpat termasyur, tahniah! Anda telah berjaye merealisasikan impian anda. Anda telah berjaya meleraikan sebuah ikatan persahabatan dari 2 manusia Tuhan yg ikhlas dlm persahabatan dan ucapan dari aku, wish korang hanye yg terbaik dlm hidup dan semuge DIA membuke pintu hati korang. Takde hadiah nak bagi kerane di akhirat nanti korang akan mendapat ganjaran yg berlipat ganda dari usahe korang sekang. Wihuuu… :-P

Itu shj utk kali ini. Hehe :-P Ini entry paling bez penah aku tulis. Haha :-D Pape pon maaf kpd yg terase. ;) Lu pikirlah seniri

No comments: